Index

Obsah

Kapitola 1

Kapitola 2

Kapitola 3

Kapitola 4

Kapitola 5

Kapitola 6

Kapitola 7

Kapitola 2

Kde hledat texty


Pro začátek bude nutné, aby jste si našli všechny soubory, které obsahují cizojazyčné texty, které budete překládat.

Je mnoho způsobů, kde mohou texty být. V některých případech se stačí podívat pouze na soubory v herním adresáři a hned víte, že v souboru "texty.txt" jsou texty. Ale ne u všech her je to takhle jednoduché. Takže v následujících řádcích vám nastíním různé způsoby, kde se dají schovat texty a jak je najít.

Pro začátek je třeba uvědomit si, že ne každý soubor je ten, za který se vydává. To že se soubor např. jmenuje "images.dat", neznamená, že to musí být obyčejný datový soubor. Je taky docela možné, že se jedná o čistě textový soubor, nebo přejmenovaný soubor typu *.zip.

Takže, pro začátek tedy projděte všechny soubory, které najdete a zkuste zjistit, zda se v nich náhodou nevyskytuje nejaký srozumitelný blok textů, které by mohly být ty vámi hledané. Ale projděte soubory opravdu poctivě. Podle výsledku vaší analýzy, ted můžete zjistit, o jaké typy textů se jedná a podle toho potom budete pokračovat dál.


2.1 - Obyčejné soubory

Tento typ se vpodstatě vztahuje na libovolný soubor, ale ne v mém tutoriálu.

Pro mne je obyčený soubor takový soubor, který neni moc veliký, obsahuje pouze určité data jednoho typu. Takže pokud v souboru budou třeba texty, grafika a jiné věci, nejedná se o obyčejný soubor, ale o datový archiv.

Takže jednoduše řečeno, obyčejný soubor může být např. obrázek, dokument, graf, stránka, atd. Prostě je to jen soubor, neobsahující další podsoubory.

Je to sice hrozná definice, ale jiná mě nenapadla.

Jak už jsem předem říkal, nekoukejte se na příponu souboru, ale na obsah. To je v této chvíli nejdůležitější.


2.2 - Datové archivy

Datový archiv se většinou pozná podle toho, že je docela veliký. Od jednotek až po stovky MB.

Tato varianta je velice rozšířená. Je to z toho důvodu, že jeden veliký soubor na disku zabere mnohem méně místa, než 100 souborů malých. Proto se soubory ukládají do jednoho velkého. takže platí, že Datový archiv je jeden veliký soubor, který obsahuje spoustu malých Obyčejných souborů, nebo dalších Datových archivů.

Pokud jsou tedy soubory v takovémto formátu, musíte nejdříve tento archiv 'rozbalit', protože se vlastně jedná o jakýsi druh komprese.

Jak to udělat? Nejlepší způsob je udělat si program, který to udělá za vás. Jinak to nejde. Samozřejmě pokud nechcete jednotlivé soubory vytahovat hexeditorem apod. Pokud nejste programátor, budete muset požádat někoho, kdo to udělá za vás.

Největším problémem v této chvíli, je zjistit, jakým způsobem jsou jednotlivé soubory v tomto archivu naskládány. Zase existuje mnoho způsobů, takže musíte zapojit i své hlavičky.

Nelze říct, že existuje univerzální způsob, jak soubory extrahovat. Takže to zkuste tímto způsobem.

Nejprve se podívejte na začátek a na konec tohoto souboru. Pokud objevíte seznam jmen souboru, máte vyhráno. Znamená to, že už jen zjistíte jakým způsobem jsou v tomto bloku dat uloženy informace o jednotlivých souborech a potom je můžete vytahovat. Obvykle v těchto informacích jsou tyto základní věci, ale ne vždy tam jsou všechny:

  • Délka řetězce jména souboru
  • Řetězec znaků určující jméno souboru
  • Pozice souboru v datovém archivu
  • Velikost souboru
  • Velikost dekomprimovaného souboru
  • Velikost komprimovaného souboru
  • Typ souboru

Pokud se nikde v takovémto souboru nevyskytuje hlavička, bude umístěna v nějakém jiném souboru, který taky budete muset najít. V tomto případě vám nemůžu dát univerzální radu. Prostě jen prohlídněte ostatní soubory, zda nenajdete nějaké další užitečné informace.

Ale v mnoha případech, je hlavička v jednotlivých datových archivech zakódovaná, takže se musí nejprve rozkódovat, což není vždy tak jednoduché.

V těchto datových archívech mohou být navíc ještě soubory znovu komprimované nebo kódované. V tom případě je po rozbalení z datového archivu musíte ještě dekodovat.

Jakmile budete mít zjištěno vše o strutuře jednotlivých záznamů, rozbalte soubory uložené v archivu a pokračujte tím, že opět projdete všechny soubory a budete hledat texty, které byste mohli přeložit.

[ Ukázka ]


2.3 - Soubory typu EXE a DLL

Tento případ je asi nejkomplikovanější, jelikož překlady takovýchto souborů, sebou nesou nejrůznější rizika a úskalí. Je to z toho důvodu, že tyto soubory jsou vlastně produktem přeložených programů a je velice těžké něco v nich měnit, aniž by došlo k nechtěné chybě, nebo zničení původního programu.

Pokud najdete soubor tohoto typu, který obsahuje textové informace, připravte se na to, že budete muset použít i některé další prográmky, abyste pokořilli hru.

Ale zase na druhé straně, alespoň víte kde texty jsou. Ovšem v poslední době se vyskytují různé kompresory a kodéry těchto typů souborů. Jedná se hlavně o soubory, které mají koncovku ICD a jsou produktem metody CDilla. V těchto případech, musíte většinou najít na Internetu dekodér k tomu určitému programu, který byl použit při kompresi.


2.4 - Ostatní soubory

Pokud jste nenašli ani jeden soubor, který obsauje textové data, znamená to, že tyto soubory budou pravděpodobně ještě navíc zakódovány.

V tomto případě budete muset jednat intuitivně. Takhle na dálku se nedá jednoznačně říci, který soubor budete muset použít. Prostě budete muset taky trošku zkoušet a experimentovat se všemi soubory.


 

V této chvíli si uvědomte, že hra může obsahovat více druhů způsobů, kde má texty uložené. Takže nejásejte předčasně.

Takže jste našli ty důležité soubory. V další kapitole budeme pokračovat dál.